Mount Kazbek (Långfärdscykling Georgien-Turkiet del 3)

Backen ar brantare an jag trodde, losa stenar och grus ovanpa nagot som kanske varit en kullerstensvag. Jag ser kyrktornet skymta ibland, hogt ovanfor. Jag slapar cykeln med mig til slutet av byn, dar lamnar jag den fastlast i ett staket. Framfor mig gar en annu brantare stig upp genom skogen. Jag tanker, att det var nog bra att Sara stannade vid taltet, hennes lunginflammation hade inte gillat den har backen. Jag flasar mig uppat, och gar forbi vandrare och turister av varierande slag. Nar stigen korsar serpentinvagen for femte gangen satter jag mig och vilar. En man kommer gaendes uppat, jag kanner igen honom. Han gick tidigare med ett par, de hade alla vindjackor och delbara friluftsbyxor.

-Where is your bike?
-I left it. Its too steep. Where are your friends?
-I left them.. They take the long road.
-Where are you from?
-Poland. And you? Chech?
-No, from Sweden.
-Ah. A man told me only chech and polish take bike here. He was wrong!

Mannen ler och vi smapratar lite till innan vi fortsatter uppat, jag med langa kliv, han med lite kortare. Pust!

Kyrkan pa toppen ar otroligt vacker. Jag far lana kjol och huvudsjal innan jag gar in. En ensam man star och sjunger pa georgiska, ljus ar tanda overallt. Utanfor ar utsikten magnifik, bade over dalen och over Mount Kazbek, 5033 m hogt.


Mount Kazbek

Jag ar lycklig i blasten pa toppen av "kullen" med kyrkan

Kyrkan

Utsikten ner mot Kazbegi

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise i sommar! (Stugvärd i Tarrekaise del 1)

Fjällvandring ensam med bebis, 6-åring och hund

Ensamma i Grötådalen (Fjällvandring 2015 del 2)