Japp, överlevde semestern och kom hem igen utan minsta skrapsår (Långfärdscykling Österrike-Slovakien-Polen del 11)

I Krakow letar jag upp Massolit English Bookshop & Café och blir sittandes i en fåtölj med en cappuchino och boken In Siberia. Här finns över 25000 titlar, nya och begagnade i en salig blandning med handskrivna rubriker på hyllkanterna. Jag kan stanna hela dagen, begrava mig själv i böcker, dränka mig själv i te och låta timmarna sakta flyta framåt till de lågmälda tonerna från Cat Stevens och Edith Piaf. 

På Oslos flygplats blir jag hämtad av Povilas som är min favoritmänniska i hela världen. Den första snön faller utanför och vi handlar tre kassar godis och skräpmat för att kunna slappa hemma i sängen med hundarna ända tills på måndag.  

Hejdå cykeln. Hejdå sommaren. Hejdå friheten.


Magda i Golkovice och hennes familj erbjöd middag, trevliga samtal, dusch, säng och frukost. Lyx!

En guldgruva i Krakow

Sista warmshowersvärdarna i Krakow innan hemresan. Tusen tack för cykelkartongen och skjutsen till flygplatsen!

Hemresan inspirerar till att köpa pepparkaksdeg som snacks. Mums!

Underbara människa, vad jag längtat efter dig!



Mer om min cykling i Polen 2014:

Inlägg från cykelturer i andra länder:
Polen 2011
Georgien 2013
Turkiet 2013 
Österrike 2014
Slovakien 2014

Kommentarer

  1. Hej Moa,
    Nu har jag suttit länge och läst i Din fina blogg.
    Du skriver så fint. Det är en fröjd att läsa det Du skriver.
    Ofta ger Du läsaren målande bilder av naturen.
    Här några exempel som jag funnit:
    "Vattnet är ljust glaciärblått och forsar vildsint fram genom dalen."
    "Jag gråter för att forsen är mäktig, bergen vackra, och hjortronen mogna."
    "Solen har precis gått upp och målar bergssidorna varmt gröna."

    Bilderna är suveräna! Bra kamera med en bra fotograf.
    Som sagt, berätta för oss när det går att köpa
    boken som Du skriver, "Luffarens prinsessa".
    Jag köper den direkt!

    / Svante Sundelin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Svante,
      Tack, vad rörd jag blir! :-)
      Jag hör av mig när boken kommit ut, men det kan nog ta ett tag.
      Kram Moa

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Moa, jag har publicerat Din prosa: "Att gå i fjällen ... ... ...".
    Det är så himla bra skrivet.
    Här en som är mitt i prick:
    "Att gå i fjällen är att andas med hela kroppen.
    Vinden blåser rent i själen, blåser bort allt vardagstrassel ur håret,
    blåser ur all sorg ur hjärtat.
    Kvar blir en kropp, med syftet att sätta en fot framför den andra.

    Fliken "Vackra ord" i min blogg: svante-sundelin.blogspot.com
    Hoppas att det var ok.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise i sommar! (Stugvärd i Tarrekaise del 1)

Fjällvandring ensam med bebis, 6-åring och hund

Ensamma i Grötådalen (Fjällvandring 2015 del 2)