Med lokalbussar mot Grövelsjön (Fjällvandring 2015 del 1)

Jag har bestämt hemma att vi bara behöver en bil, inte två. Det ger en del konsekvenser, som att man måste åka kollektivt på semestern. Bor man i Arvika så är det inte alltid så lätt. Med SJ måste jag åka via Stockholm om jag ska till Grövelsjön, alltså en omväg på ca 60 mil som skulle kosta 800 kr och ta 12 timmar. Med lokalbussar däremot kunde jag åka Torsby-Malung, Malung-Mora och Mora-Grövelsjön. Inkl bensin för att bli skjutsad till Torsby kostade det 350 kr och tog 30 timmar om man räknar in väntetiderna. Men bara om man åkte fredag-lördag. Resten av veckan gick inga passande bussar. Heja kollektivtrafiken!

I Malung tältade jag vid älven, bakom några buskar vid cykelbanan. Det finns något djupt tillfredsställande med att sitta gömd bakom en buske medan människor går förbi några meter bort utan att se en. Hundarna var med på leken, tysta spanade de ut mot civilisationen, mot vardagslivet som pågick därute.

I Grövelsjön mötte vi upp Klara och Falco. Vi ses alldeles för sällan, hinner aldrig prata klart om livet.

Jag pratade med en man som hette Arvid som tipsade om en tältplats på norska sidan av Grövelsjön. Jag hade fortfarande inte bestämt vilken stig jag skulle välja, bara att jag behövde komma till Tännäs om en vecka för att möta upp pappa och brorsan. Jag höftade lite på kartan. Det borde bli lagom att gå runt på norska sidan och sedan runt Rogen.

Jag fick sällskap av Klara och Falco första kvällen upp på fjället. Hundarna drog oss uppför berget med hjälp av vittringen från renarna, och det kändes fantastiskt att vandra mot det okända med 14 dagars fjällvandring framför mig.

Solnedgång vid älven i Malung

Klara och Falco i motljus

Vid Grövelsjön finns en sandstrand som kan tävla med en medelhavsstrand i allt utom vattentemperatur. 





Tredje tältnatten, nedanför Salsfjellet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise i sommar! (Stugvärd i Tarrekaise del 1)

Fjällvandring ensam med bebis, 6-åring och hund

Ensamma i Grötådalen (Fjällvandring 2015 del 2)