Tillbaka i cykelsadeln (Långfärdscykling Österrike-Slovakien-Polen del 10)

Hur vaknade du på din 30-årsdag? Till tårta, sång och presenter? Själv vaknade jag ensam i mitt tält i nationalparken Tatrzanski Park Narodowy. Jag hörde bruset från forsen utanför och kände solen värma genom tältduken.  Jag gick barfota ut och hämtade vatten till mitt te, och skrattade åt hur jag under natten när jag skulle ut och kissa först yrvaket trodde att det hade snöat tills jag förstod att det var det starka månskenet som målade landskapet vitt. Det är olagligt att tälta här, men jag tyckte det var passande att börja mitt liv som 30-åring med lite civil olydnad. Jag öppnar upp tältet och kokar mitt morgonte. Mot horisonten syns Tatrabergens siluetter och träden runt mig börjar långsamt anta höstskruden i gult och rött.

Det finns en fin regel för att välja cykelvägar. Gör så här. Ta fram en karta i en skala där en cm är ca 5 km. Välj den minsta vägstorleken på kartan och håll dig till den. Ta gärna omvägar förbi nationalparker, bergspass och andra sevärdheter, undvik städer.

Så kommer då den där dagen där den lämpligaste vägen enligt Regeln ser lite lång och krokig ut, det borde finnas en genväg. Bara idioter letar upp genvägar över berg. Tyvärr tror jag de flesta långfärdscyklister är idioter åtminstone ibland. Jag var tex en idiot idag. Jag frågade två vägarbetare, finns det en väg till Szczawa om man svänger in här? Javisst svarade dem, inga problem. Fågelvägen på min karta (där vägen inte finns) är det ca en mil. I början ser det bra ut. Smal asfaltsväg, superfin asfalt, svag lutning uppåt och den går nästan åt rätt håll. (Nordväst istället för nord). Efter 5 km blir det grusväg. Okej tänker idioten, det är nog bara en bit över skogen, sen blir det asfalt igen på andra sidan. Det blir det inte. Istället blir det brant uppför, och lerigt. Det är nog bara en bit tills vi kommer upp på höjden, tänker idioten. Efter två timmars klafsande i lera släpandes på lerig cykel och genomblöt av svett tänker idioten; Nu är det nog bara en backe kvar, sen blir det nerför! Och det vore ju djävligt jobbigt att vända nu och ta sig ner samma väg. Efter ytterligare en timme går en avtagsväg ut åt höger, som korsar bäcken och verkar gå svagt nerför. Yes, tänker idioten, jag är uppe! Hon följer den vackra nedförsbacken, beundrar vyerna, och ser hur hennes skugga flyttar sig. Nu går vägen mot öst istället för väst. Jaja, tänker idioten, jag kommer ju ner i alla fall. Jomenvisst. Ner till samma by som hon startade i. Fortfarande med gott humör stannar idioten vid affären, köper choklad, vaniljpudding, yoghurt, mer choklad, juice, ost, korv och öl och sätter sig på asfalten utanför affären och har picknick.

Efter detta höll jag mig till vägarna, och lyckades ta mig till Krakow. Det känns lite sorgligt, en dag kvar sen åker jag hem. Ser inte alls fram emot att börja jobba igen. Det känns som om livet är felplanerat. Vi borde ha 5 veckors arbete och 47 veckors semester varje år. Minst.

Mitt tält är mitt hem och min frukostutsikt är aldrig densamma.

Grattis till mig som överlevt 30 år på jorden!

Morgonbad

Den obligatoriska cykel-och-öl-bilden

Efter att jag lämnat Tatra fick jag genast berg-abstinens och styrde mot Gorczanski Park Narodowy.

Jag cyklade genom Polens längsta by Ochotnica (32 km) med massor av vackra gamla trähus.

Här borde jag ha vänt för länge sen.

Tur att jag inte förstår polska. Här vände jag inte heller.

Lyckan var total när jag kom ut här.

Och cyklade vidare på en såhär vacker väg.

Mannen som plöjer med sin häst stoppade mig med ett av de få polska ord jag kan, -Piwo! Han pekade på macken på andra sidan vägen och lade en femma i min hand. Klart man hjälper till! Jag köpte även en öl till mig själv för att få sitta och titta på när han slet på åkern en stund.

Cykeltvätt efter skog och lera.

Skylten man blir lite sådär halvglad av att se tidigt på morgonen.

Som tur är leder de nästan alltid till den här skylten.

Mer om min cykling i Polen 2014:

Inlägg från cykelturer i andra länder: