I nuet händer ingenting. (Långfärdscykling Österrike-Slovakien-Polen del 4)

Familjen åker iväg tidigt på morgonen till sjukhuset där en av döttrarna ligger inlagd, oklart varför, kanske det har med diabetes att göra, eller så var det mamman som hade diabetes. Förvirringen blir extra stor när de båda heter Monika. Gammelfarmorn stannar hemma och äter frukost med mig. Hon vill helst inte att jag ska åka, trots språksvårigheterna. Till sist släpps jag iväg med fyra baguetter, fem äpplen och en påse karameller. Det är dimma, och Manu Chao håller mig sällskap på de ensamma skogsvägarna i bergen.
Det blir en lång dag. Det är lustigt hur jag inte över huvud taget klarar att läsa av höjdskillnader på kartan. En sträcka jag tror ska vara hyfsat platt och lättcyklad visar sig vara en mils serpentinuppförsbacke så brant att jag får gå och leda cykeln större delen av sträckan. En annan väg jag gissat kommer vara raksträcka med svagt uppförslut och motvind visar sig vara tre mils nedförsbacke.
Efter två timmars snurrande i staden Banska Brystica hittar jag till sist fram till mina nästa warmshowersvärdar, Evit och Jan. De bjuder med mig på en festival med traditionell slovakisk dans dagen efter, planerna är lite oklara än men kanske blir det ett besök i en grotta innan festivalen under dagen, vi får väl se. Efter mat och några öl kommer jag sova sjukt gott. God natt go vänner!
Vel. Lehota



Moa Hjärta Ödehus

Banska Stiavnica
Inlägg från cykelturer i andra länder:
Polen 2011
Georgien 2013
Turkiet 2013 
Österrike 2014
Polen 2014

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise i sommar! (Stugvärd i Tarrekaise del 1)

Fjällvandring ensam med bebis, 6-åring och hund

Ensamma i Grötådalen (Fjällvandring 2015 del 2)